zondag 17 december 2006

Vakantie: Dag 19

Sorry.

Ik heb wel heel lang niets geschreven op m'n blog. Na een hele dag druk bezig te zijn geweest met verbouwen had ik niet altijd even veel zin om 's avonds nog even achter de PC te gaan zitten en uitgebreid verslag te doen. Daarbij ben ik met veel dingen bezig geweest die er op de foto niet echt spektaculair uitzien, dus ook het fotoverslag lag een beetje stil. Maar dat is natuurlijk geen excuus om jullie niet op de hoogte te houden. Mijn excuses daarvoor.

Wat heb ik dan wel gedaan de afgelopen dagen. Ik moest nog een klein stukje muur slopen, wat ik jaren geleden zelf heb gebouwd. De twee meter muur van de vorige badkamerbouwer had ik binnen een uur weg, dus die halve meter die ik er zelf aangezet heb, zou niet meer dan een half uurtje moeten kosten, dacht ik. Dat had ik dus mooi mis. Als ik iets bouw, dan doe ik het blijkbaar ook heel stevig. Nu liepen er ook buizen van de verwarming door de muur heen, dus echt grof geweld kon niet gebruikt worden. Maar na twee uur was dan die laatste halve meter muur ook weg en kon ik beginnen met de cementvloer te verkleinen.

Omdat de nieuwe badkamer iets kleiner gaat worden, was het nodig om een deel van de cementvloer weg te hakken en de onderliggende zwaluwstaartplaat in te korten. Gelukkig is een cementvloer lang zo hard niet als een betonvloer en was deze dus in een mum van tijd tot gruis teruggebracht. Na het opruimen van het puin kon de slijptol in de metalen zwaluwstaartplaat en had de vloer zijn nieuwe afmetingen gekregen.
Helaas kom ik dan wel tot de ontdekking dat de zwaluwstaartplaat niet overal ondersteund is door houte vloerplanken, maar dat deze soms ook zwevend tussen de vloerbalken is gemonteerd, zonder enige vorm van ondersteuning. Dan kan ik doen alsof ik het niet gezien heb, maar het risico bestaat dat de ondersteuning van de vloer onvoldoende is en dat deze licht kan doorbuigen, waardoor tegels los kunnen springen of zelfs barsten. Dat risico wil ik niet nemen, dus zit er niets anders op dan de hele cementvloer eruit te slopen. Daar ga ik dus de komende week aan beginnen. Dat gaat wel twee dagen extra vertraging betekenen.

Verder ben ik deze week druk bezig geweest met het framewerk voor de nieuwe badkamerwanden en heb ik twee nieuwe deurkozijnen geplaatst. Daarbij viel wel op dat de vorige bouwers blijkbaar hun waterpas kwijt waren, want er is 1 wand die wel erg scheef bleek te staan, toen ik het kozijn er naast aan het stellen was. Die wand ga ik later maar uitvlakken met gipsplaten en daarna opnieuw stuccen.

Donderdag kwam het merendeel van de bestelde kranen en santitair binnen en heb ik nu, afgezien van de tegels, alles wat nodig is voor de douche en het toilet. Alleen de wastafel en bijbehorende kraan staan nog in bestelling. Op vrijdag ben ik uren in bouwmarkten aan het winkelen geweest, om materiaal voor de waterleiding, de CV en de electrischiteitsvoorziening bij elkaar te zoeken, samen met balken, platen hout, zakken cement en tal van andere materialen. Bij elkaar zoveel spullen dat ik drie keer heen en weer moest rijden om alles in m'n auto mee te kunnen nemen. En nog heb ik niet genoeg. Ik moet bijvoorbeel nog gipsplaten en zwaluwstaartplaten halen en heb ook nog niet voldoende cement, balken en platen hout in huis. Maar ik wil ook niet de hele woonkamer vol hebben staan met bouwmaterialen.

2 opmerkingen:

Niek zei

Waar heb je dat eigenlijk geleerd, dat verbouwen? Ik zou geen idee hebben hoe zoiets aan te pakken.

Matthijs zei

Als kleine jongen goed kijken hoe je vader het allemaal doet, veel klusprogramma's op TV kijken en voor de rest een kwestie van fingerspitzengefühl vermoed ik.